endodoncja mikroskopowa

Endodoncja mikroskopowa – Leczenie kanałowe

Endodoncja mikroskopowa czyli szerzej znane leczenie kanałowe, ma ono na celu odbudowanie i ratowanie chorych zębów. Polega na usunięciu zainfekowanej miazgi zęba oraz szczelnym wypełnieniu kanału bio-zgodnym materiałem, zapobiegającym rozwojowi bakterii. Skutecznie przeprowadzona endodoncja mikroskopowa nie pozwoli na dalsze niszczenie zębów i jest wstępem do przywrócenia blasku Twojemu uśmiechowi.

Dlaczego warto?

• Otrzymasz dokładną diagnozę

Wykorzystując bezpieczną i nieinwazyjną mikrotomografię komputerową, można wykonać trójwymiarową wizualizację Twojego zęba. Dzięki temu szybko i dokładnie zdiagnozujemy stan zapalny. Dokładna diagnostyka maksymalizuje skuteczność leczenia i skraca jego czas do minimum.

• Bezpieczne i skuteczne znieczulenie

Czekamy na Ciebie w nowoczesnych i klimatyzowanych gabinetach. Wygodne unity sprawią, że przez cały zabieg będziesz czuć się komfortowo. W zależności od preferencji znieczulimy Cię miejscowo poprzez bezbolesne znieczulenie komputerowe lub zaproponujemy sedację wziewną gazem rozweselającym.

• Otrzymasz gwarancję jakości

Wykorzystując nowoczesny sprzęt możemy być niezawodni w leczeniu kanałowym. Po wypełnieniu kanałów wykonamy dodatkowe badanie w celu oceny efektów leczenia. W klinice Materna Dental leczenie endodontyczne jest skuteczne, a jego efekt długotrwały.

• Precyzyjne i skuteczne leczenie endodontyczne

Podczas Twojego leczenia wykorzystamy nowoczesny mikroskop oraz zaawansowane urządzenie do opracowywania kanałów i ich wypełnienia. Zastosowanie tych technologii zapewnia precyzję i bezpieczeństwo oraz wyleczone zęby na długie lata.

Pierwotne leczenie kanałowe

Leczenie kanałowe, nazywane również leczeniem endodontycznym to zabiegi, które polegają na dokładnym oczyszczeniu kanałów korzeni zębów. Zadaniem leczenia kanałowego (leczenia endodontycznego) jest usunięcie zakażonej lub obumarłej miazgi zęba, w miejsce której wprowadza się odpowiedni materiał. Efektem dobrze przeprowadzonego leczenia jest długoletnie funkcjonowanie zęba, bez ryzyka o możliwość wystąpienia dolegliwości bólowych czy stanów zapalnych. Jeśli nie wiesz, gdzie profesjonalnie przeprowadzić leczenie kanałowe, sprawdź naszą ofertę.

Kiedy ząb wymaga pierwotnego leczenia kanałowego?

Lekarz rozpoczyna pierwotne leczenie kanałowe w momencie, gdy miazga zębowa znajdująca się wewnątrz jamy zęba, zostaje zainfekowana. Miazga zęba jest żywą tkanką, dość obficie wyposażoną w naczynia i nerwy. W przypadku wystąpienia próchnicy, urazu mechanicznego lub innych względów, może dojść do jej zainfekowania. Konsekwencją takiej sytuacji jest rozwój stanu zapalnego,  najczęściej skutkującego martwicą. Pierwotne leczenie kanałowe może przysporzyć wiele trudności, ze względu na problemy z odnalezieniem kanałów korzeniowych. Ponadto mogą być wąskie lub zakrzywione, a także łączyć się i rozgałęziać.

Warto wiedzieć, że pojawiający się stan zapalny miazgi, wcale nie musi dawać dolegliwości bólowych. Dlatego nie można definiować, że tylko ból świadczy o pojawiającym się problemie i konieczności zastosowania pierwotnego leczenia kanałowego (leczenia endodontycznego).

Jak rozpoznać stan zapalny miazgi?

Pacjenci skarżą się przede wszystkim na ból o charakterze pulsacyjnym, promieniującym i trudnym do jednoznacznego określenia jego umiejscowienia. Intensywność bólu może zwiększać się w sytuacji spożywania ciepłych pokarmów. Zaawansowane zapalenie miazgi objawia się problemami przy nagryzaniu. Pojawiają się trudności z zamknięciem jamy ustnej.  Niezbędna może okazać się endodoncja mikroskopowa.

Leczenie kanałowe wymaga od lekarza ogromnej wiedzy, umiejętności, a także doświadczenia i precyzji. Zdarza się, że korzenie zębowe posiadają bardzo małą średnicę w związku z tym są trudne do odnalezienia. Dodatkowo leczenie kanałowe jest czasochłonne i wymaga użycia wielu narzędzi, z których większość to instrumenty jednorazowe. Nie ma możliwości poddania ich procesom sterylizacji, dlatego należy wymienić je na nowe.

W naszej klinice stosujemy specjalistyczny sprzęt, w tym mikroskopy stomatologiczne, które pozwalają na leczenie najbardziej skomplikowanych przypadków. Dodatkowo pozwalają na likwidację ewentualnych powikłań. Korzystając z usług naszych specjalistów, mogą Państwo mieć pewność, że jesteście w dobrych rękach.

pierwotne leczenie kanałowe - klinika stomatologiczna poznań materna dental

Powtórne leczenie kanałowe

Powtórne leczenie kanałowe dotyczy osób, które już wcześniej miały styczność z zabiegami endodontycznymi. Zdarzają się sytuacje, kiedy mimo uprzednio skutecznie przeprowadzonego leczenia kanałowego, należy wykonać je powtórnie. Dlaczego tak się dzieje, skoro leczony wcześniej ząb jest całkowicie martwy, a w związku w tym nie boli i nie przeszkadza?

Wskazaniami do powtórnego leczenia kanałowego są przede wszystkim nieprawidłowo wypełnione kanały zębowe (nieprawidłowo to znaczy zbyt cienko), które widoczne są dopiero po wykonaniu zdjęcia. Dodatkowo mogą pojawić się niepokojące zmiany przy wierzchołku korzenia, które może wykazać jedynie zdjęcie rentgenowskie lub tomografia. Występowanie takich zmian może nie dawać objawów bólowych.

Powtórne leczenie kanałowe należy przeprowadzić również wtedy, gdy wokół zęba pojawił się obrzęk lub przetoka ropna nad zębem. Materiały starej generacji, które stanowiły uzupełnienie zęba, po pewnym czasie mogą ulec kolejnej infekcji bakteryjnej, wówczas należy je wymienić na nowe. Jeśli musisz jeszcze raz wykonać leczenie kanałowe, skorzystaj z naszych usług.

Czy każdy ząb z niedopełnionym kanałem wymaga powtórnego leczenia?

Niestety w większości przypadków jest to konieczne. Chodzi o to, że niedopełniony kanał stanowi idealne siedlisko dla bakterii, które potrafią zrobić ogromne spustoszenie w organizmie powodując infekcje kości i stan zapalny. W związku z tym, powtórne leczenie kanałowe musi zostać przeprowadzone w trosce o zdrowie pacjenta.

Jak wygląda powtórne leczenie kanałowe?

Powtórne leczenie kanałowe jest zabiegiem bardziej skomplikowanym niż leczenie pierwotne. Polega na kolejnym otwarciu zęba, usunięciu starego materiału, ponowne wyczyszczenie całego korzenia i na końcu kolejna aplikacja odpowiedniego wypełnienia, które pozwoli zapobiec występowaniu kolejnych infekcji.

Powtórne leczenie kanałowe jest zabiegiem całkowicie bezbolesnym, ponieważ jest przeprowadzany w znieczuleniu miejscowym. Jednak ze względu na konieczność usunięcia poprzedniego materiału, może trwać dłużej niż pierwotne.

Powtórne leczenie kanałowe jest skutecznym rozwiązaniem, jeśli chcemy uniknąć ekstrakcji zęba. Należy pamiętać, że w zależności od warunków panujących w jamie ustnej pacjenta, konieczne może być uzupełnienie ubytku powstałego po ekstrakcji. Najlepszym rozwiązaniem w takim przypadku jest zastosowanie leczenia protetyczno- implantologicznego, czyli wykonanie protezy, korony, mostu lub wszczepienie implantu. Uzupełnienie ubytku powinno nastąpić nie tylko przez wzgląd na kwestie estetyczne, ale także zdrowotne. Bardzo przydaje się również endodoncja mikroskopowa.

powtórne leczenie kanałowe - klinika stomatologiczna poznań materna dental

FAQ – leczenie kanałowe – najczęściej zadawane pytania

Dlaczego mój ząb wymaga leczenia kanałowego?

Leczenie endodontyczne (kanałowe) jest sposobem ratowania zęba w przypadku, kiedy dojdzie do zapalenia lub zakażenia (zgorzel) miazgi. Najczęściej przyczyną takiego stanu jest głęboka próchnica, ale mogą być to również wielokrotne zabiegi wykonywane na zębie, pęknięcia lub złamania zęba. Zdarza się, że nawet bez wyraźnych pęknięć czy odłamów, uraz zęba może doprowadzić do uszkodzenia miazgi. Brak podjęcia leczenia zapalnie zmienionej lub zakażonej miazgi może być powodem silnych dolegliwości bólowych i wytworzenia ropnia.

Czy leczenie kanałowe jest bolesne?

Leczenie kanałowe wykonywane jest w znieczuleniu, w związku z czym jest w pełni bezbolesne. Zbieg można przeprowadzić w znieczuleniu miejscowym z użyciem bezbolesnego znieczulenia komputerowego Wand.

Jak długo trawa leczenie kanałowe?

Staramy się skrócić czas leczenia kanałowego do niezbędnego minimum- stąd najczęściej odbywa się ono podczas jednej wizyty (tylko w szczególnych przypadkach proces leczenia wymaga większej ilości wizyt). Czas trwania leczenia zależy głównie od rodzaju leczonego zęba i jego budowy anatomicznej (ilość korzeni, budowa kanałów korzeniowych) oraz innych warunków panujących w jamie ustnej. Orientacyjnie leczenie kanałowe trwa ok. 1-3 godzin.

Dlaczego leczenie kanałowe jest takie kosztowne?

Składa się na to kilka czynników:
– nowoczesne leczenie kanałowe wymaga użycia kosztownego specjalistycznego sprzętu,
– podczas leczenia kanałowego lekarz używa zestawu (kilku do kilkunastu) precyzyjnych specjalistycznych narzędzi o różnych rozmiarach. Używamy narzędzi renomowanych światowych firm i w sposób szczególny przestrzegamy protokołów ich zastosowania, aby minimalizować ryzyko złamania narzędzia w kanale korzeniowym (żywotność narzędzia to maksymalnie kilkukrotne użycie),
– konieczność wykonania kilku zdjęć rentgenowskich (używamy wyłącznie techniki cyfrowej- droższej w użyciu, ale ograniczającej do minimum dawkę promieniowania),
– podczas leczenia kanałowego konieczne jest użycie wielu preparatów chemicznych, które wspomagają trwałość leczenia,
– proces leczenia kończy wypełnienie systemu kanałowego, do czego używamy specjalistycznego sprzętu i materiałów z najwyższej półki.

Czy leczenie kanałowe może się zakończyć się niepowodzeniem?

W ponad 90% przypadków leczenie kanałowe jest skuteczne i kończy się powodzeniem, a więc utrzymaniem zęba przez długi okres. Lekarz nie jest jednak w stanie zagwarantować pacjentowi dobrego efektu – bierze natomiast pełną odpowiedzialność za prawidłowy (zgodny z zasadami sztuki medycznej) przebieg leczenia. Niepowodzenia wynikają najczęściej z budowy korzeni zęba, która może uniemożliwić w pełni skuteczne przeprowadzenie leczenia. Mogą też wynikać z rozległości zakażenia i zjadliwości bakterii oraz zaburzeń odporności organizmu.

Materna DENTAL

nowoczesna klinika stomatologiczna